Tegning, collage, blandform



Familieholdscollage



Familieholdet – børn med deres voksne mødtes en søndag og lavede collager. Dels ud fra og oplæg, som fx kunne være tre begreber: menneske, tid og maskine. Udklip, kopier, tusch, tapetbøger mv. blev kombineret i både givne og frie opgaver.



Tegning, collage, blandform



Illustration



I Bratislava er der hvert andet år en stor og helt fantastisk biennale for børnebogsillustrationer. Børnebogsillustratorer fra hele verden er repræsenteret. Bibiana hedder den. Her er i Danmark har Janne lavet en dansk afdeling. På et tidspunkt havde de lavet en stor udstilling i Fields. Her tog Billedlaboratoriets familiehold ud. Vi så de mange og meget forskellige illustrationer. Bagefter pakkede vi de medbragte materialer ud af rullekufferterne og gik i gang. Oplægget var at illustrere et børnerim eller en af Peter Mouritzens små firkantede historier. Vi lod os inspirere af udstillingens meget forskelligartede illustrationer og talte om forskellige opbygninger at billedfladen.



Tegning, collage, blandform



Kaffeposer



Ideen til denne design-proces kom, da jeg købte nogle lækre brune papirsposer på et marked på Zanzibar. Egentlig var poserne noget de handlende købte til deres boder, så da jeg ville købe en god stak, synes de lokale, at det var ret morsomt. Det var sjældent at en turist kom forbi boden for poser. 5. klasse skulle have et designforløb og da kaffe også kommer fra Tanzania blev det opgaven: at designe en kaffeemballage på de bruge poser fra Zanzibar.



Tegning, collage, blandform



Kroppen i Ipad-kasser



4. klasse skulle arbejde med kroppen – proportioner og bevægelse. På samme tid fik alle lærere nye Ipads og jeg fik lov at få alle kasserne… en lækkerbisken ! Det inspirerede mig til at afslutte en forløb, hvor vi studerede kroppen, proportioner og bevægelse med et gruppearbejde. Grupperne blev bedt om at lave et tableau med deres kroppe – de skulle lave en situation med mennesker. Det skulle være en gruppe, som agerede og interagerede. Bagefter arbejdede de med miljøet /baggrunde og lavede så personerne som blev sat ind. Ideen var, at det skulle være sort/hvidt, men det er jo altid skønt at nogen elever sprænger rammen – for det så også godt i med farve på nogen af tableauerne.



Tegning, collage, blandform



Leporellobøger



En leporello -bog er en harmonikabog, en zigzagbog. Det er tjeneren fra operaen Don Giovanni, Leporello, som har lagt navn til den her slags harmonikabog. Han har lavet en liste over alle hans herres damebekendtskaber. Den viser han til publikum – netop som en foldebog han lader folde ud side for side for øjnene af publikum. Når man laver en leporellobog som et kunstværk, så bliver de plane billeder på hver side omdannet til en skulptur, når den visses i sin rumlige helhed. Ideen er, at hver side/opslag er et færdigt billede i sig selv og at det også bliver et samlet kunstværk, når alle opslag ses sammen.



Tegning, collage, blandform



Herbarium-collage



Et tværfagligt samarbejde med natur/teknologi og billedkunst i 3. klasse. Klassen skulle have et forløb om planter og fotosyntese. I natur/teknologi lærte de og lavede de en naturvidenskabelig plantemodel og lærte begreber knyttet til planter. Bagefter var det sjovt for eleverne at sammenligne den proces med en mere fir billedskabende proces, hvor vi arbejdede med flydende tusch, collagepapir vi selv ”indfarvede”(også kaldet ursuppe) og oliekridt – samtidig med en mere fri proces var vi tro mod begreberne de havde lært: stængler, ribber, kronblade, rødder osv.



Tegning, collage, blandform



Popup



Det er altid fascinerende at bygge bevægelighed ind i pap/karton – folde og konstruere så ting popper op, når man åbner en bog eller et kort…



Tegning, collage, blandform



Sortland collage



Jeg var inviteret til at lave et projekt i Sortland Kommune i Nordnorge. De ønskede at lave et projekt på deres 7 kommuneskoler. Eleverne skulle arbejde med selvportræt, som ved en stor fælles udstilling til slut skulle give årgangen en følelse af fællesskab på tværs af skolerne i kommunen. Jeg valgte, at eleverne skulle portrættere sig selv i en collage. Den skulle bestå af et portræt i akvarel på kardus (de brugte vandopløselig tusch til kontur, for tvinge ”tilfældigheden” ind), deres yndlingsdyr lavet avispapir og med sort tusch, deres hånd med en symbolsk form i midten, som var betydningsfuld for dem -og zentangles omkring, og deres forbogstav plus former klippet i kulørt papir. Der blev eksperimenteret med kompositioner inden alt blev monteret på sort kardus til sidst.