Rumlig form



Fjederfigurer



Med tanken på hoptimsten fra 60-70érne lavede vi fjederfigurer på familieholdet. Vi snoede selv fjederen af tyk ståltråd og ud fra en papkegle blev der ellers fantaseret, limet med limpistol, beklædt med stof og malet. Det blev meget forskellige og skønne figurer -og et par blev vist lidt glade for hinanden.



Foto



Microworlds



Jeg blev fascineret af en bog en veninde havde købt på Arken med de her fotos af bittesmå menneskefigurer sat i forhold til hverdagsobjekter. Jeg ledte længe for at finde figurerne, og pludselig åbnede der sig en verden for mig, da jeg fandt ud af, at de kom fra modeljernbanebyggernes univers. Så jeg besøgte butikker i København og omegn og bestilte på nettet. I jernbanemodelbyggerunivreset findes ALT det, du også finder IRL. Det var meget fascinerende. Alle figurer købes i sæt. F.eks et sæt vejarbejdere, ambulancefolk, rejsende, familier, renovationsarbejdere osv osv.


Og så var det ellers bare om at sætte dem i forhold – i forhold til omgivelserne/naturen, i forhold til mad og legetøj mm. Det sjove er, hvordan ting man kender fra hverdagen pludselig skifter karakter, når de sættes i forhold til de små menneskefigurer. En lille dåse tomatpuré, for eksempel, bliver en ting, der kræver meget store kræfter og skal åbnes af en mand i kedeldragt



Maleri og akvarel



Garngraffiti



Dragør Lokalhistoriske Arkiv ønskede at åbne deres have for publikum og gøre opmærksom på stedet. Billedskolen ”Billedlaboratoriet”, hvor jeg var medskaber, blev indbudt til at stå for en event. Vi indtog haven med gadekunstens yarnbombing, som vi på dansk kalder garngraffiti. Så der blev sat kulør på haven af bøde børn og voksne den weekend.



Rumlig form



Høvlbænkefigurer



Jeg har altid være fascineret af den lille dokumentarfilm ”Et år med Henry”. Den handler om Henry Heerups liv og virke som kunstner. Man ser ham blandt andet cykle rundt og ”samle guld”, som han så omsatte til skønne figurer. Da min skole skulle have skiftet de mindst 50 år gamle høvlbænke ud med nye, kunne mit samlerhjerte ikke holde ud, at de bare skulle smides ud. Så 4. klasse fik den fornøjelse at lave et skulpturprojekt ud af nogen af de gamle høvlbænke. Med hjælp fra forældre samlede vi diverse andet dejligt skrald og i grupper gik eleverne i gang med at se potentialet i formen og på de gamle bænke. Det blev til meget forskellige bud…



Rumlig form



Ostevoks-dyr



Iagttagelse af udstoppede dyr eller dyr i leksikon… de skulle så omsættes til skulptur. Frundformen blev bygget op af krammet avis med malertape eller et ståltrådsskelet. Arbejdet med de finere former og beklædning foregik med ostevoks. Til sidst skulle der vælges sokkel – gren, klods eller hvad der nu passede til de enkelte dyr…og måske blev der malet baggrund som et miljø/en fortælling bag dyret.



Rumlig form



Rose Eken



Efter at have set en portrætudsendelse med den danske kunstner Rose Eken blev jeg fascineret af ideen om at lave alt, hvad der findes i vores livsverden, i ler. Jeg præsenterede min 5 klasse for ideen og viste dem filmen og nogle af hendes værker i keramik. De var med på ideen og fandt ting derhjemme eller på skolen, de gerne ville prøve at lave i ler. En slags 1:1 projekt af genkendelige ting fra vores verden.



Maleri og akvarel



Små grimme steder



Jeg blev inspireret af en artikel om små grimme steder -de steder vi ikke giver nogen opmærksomhed eller som vi netop går hurtigt forbi, fordi de ikke har liv eller ja… bare er grimme og uindbydende. I 3. klasse talte vi om, hvor der var sådan nogen steder på skolen. Eleverne skulle så lave tableauer, der kunne give de livløse, kedelige og grimme hjørne nyt liv og opmærksomhed. Det kunne fx være ved siden af mælkeskabet i kælderen, hjørnet i korridoren ved musiklokalet ovenpå brandspanden ved toiletterne.



Rumlig form



Democracity-projekt



Toftlund i Tønder kommune lavede et Democracity projekt, hvor folkeskolen skulle være aktør i forbindelse med byudviklingen. Eleverne på Toftlund skole var i en uge med til at komme med ideer til udvikling af byen og området. På mit hold arbejdede vi med den lille lokale skov. Hvad skal der til, for at man får lyst til at bruge skoven mere som aktivitetssted og rekreativt område? Hvilke aktiviteter og muligheder kunne børnene se eller ønske sig? Eleverne skulle drømme, ideudvikle og bygge modeller af deres tanker. Vi brugte skoven til indsamling af en del byggematerialer og byggede modeller og tableauer i grupper på tværs 0.-4. årgang. Alle modeller og ideer indgik i en stor udstilling, som foregik ude i byen og i et udstillingsrum i gågaden som afslutningen på ugen.