Maleri og akvarel



Treehouses



En sammensmeltning af et arkitekturforløb kombineret med tegning med flydende tusch. Der blev kigget på treehouses fra bl.a Frankrig og Spanien – huse bygget i træer med snoede trapper og rebstiger… en barnlig huledrøm gjort til virkelighed! Tinyhouses i pagt med naturen.


Efter studier og tegninger blev en del at husene bygget som små modeller af ispinde, siv, træskiver og tændstikker.



Maleri og akvarel



John Olsen



Med fugle som tværfagligt emne i 2. klasse var det oplagt at kigge John Olsen i kortene. Denne fuglenes, dyrenes og skovenes tegner, som var både jæger, billedkunstner og vildmand. John Olsen så mennesket som et stykke natur – og 2. klasse synes det var sjovt, når jeg fortalte om, at mange af John Olsens billeder blev til i saunaen. Her lavede han svedebilleder med kul og pigmenter. Her kunne han sidde i timevis og male sine ekspressive tegninger med kul og kridt – og endda bruge urin i sin maleproces. Men så langt gik vi dog ikke!


Først blev der lavet iagttagelser af udstoppede fugle med tusch. Da eleverne havde lært form og streg at kende lavede de baggrunde. Malede med jord, kaffegrums og pigmenter og en blanding af hvid skolelim og vand. Ovenpå baggrunden tegnede de med kul og hvid cáran dache. Billederne blev stoflige og grafiske som John Olsens i tertiære farver.



Maleri og akvarel



Æbler i akvarel



2. klasse studerede æbler – og malede dem i akvarel.



Maleri og akvarel



Pollock møder Malewich



Det var et “princip” en underviser engang præsenterede mig for på et kursus. Forholdet mellem de urolige flader og de rolige i et maleri – heraf overskriften Jackson Pollock med sin actionpainting og Malewich med sine ensfarvede flader.


På kurset så vi bl.a. billeder af en kunstner som hedder Lyle Carbajal. I mange af hans malerier ser det ud til, at han laver en meget dynamisk bund, og så ”maler den væk”. Så maler han en lysere, ensartet farve ovenpå og får figurerne til at komme frem på den måde. Det fik jeg lyst til at lave med min 2. klasse. Så jeg opfandt en opskrift for at få lavet en bund… den fulgte de. Derefter tegnede de deres figurer og klippede dem ud i papir. De blev sat fast med lidt lærertyggegummi på baggrunden -og så gjaldt det om at blande pastelfarver og male baggrunden væk og figuren frem.Det fristede nogen, at gøre de urolige flader rolige igen, ved at male med poscatusch ovenpå – det skete i et uset øjeblik… men var heller ikke tosset.


https://www.lylecarbajal.com/past



Maleri og akvarel



Masker



Efter at vi havde lavet masker i gips og dekoreret dem, blev eleverne bedt om at lave et maleri med oliepastel, hvor de skulle sætte deres maske ind i et univers, der passede til maskens karakter og temperament.



Maleri og akvarel



Selvportrætter



Siger sig selv ! Både de små og store arbejdede med vandopløselig sort tusch, som flyder ud på tilfældig måde, når der kommer vand til… Det tvinger eleverne ud over ”pænhedstadiet” og får dem til at lege lidt mere. De små arbejdede med akvarel og de store med tusch og kaffe…



Maleri og akvarel



Tinga Tinga



De tanzaniaske Tingatinga-malerier er opkaldt efter Said Tingatinga. Han blev arbejdsløs i 1968 og vidste ikke, hvordan han skulle ernære sig selv og sin familie. Han havde noget cyklelak stående og begyndte at male landets dyr på masonitplader. Han udstillede dem ved vejen og turisterne blev vilde med dem. Hurtigt sad fætre og onkler i Sids baghave og malede og solgte de farvestrålende højglansbilleder.


Der kom en Tingtingaudstilling til Rundetårn. Den så jeg med nogen af mine billedkunsthold og derefter begyndte vi at eksperimentere med teknikken. Vi malede med akryl på lærred og øvede først grundformer på dyr inden vi lavede baggrunde og derefter dyrene.


Motiverne er oftest de afrikanske dyr: the big five (elefant, bøffel, løve, næsehorn og leopard) Dyrene ses tit med kroppen fra siden og ansigterne vendt fremad. Der er altid en tydelig konturstreg og tit stilliserede træer i baggrunden – næsten helt kaligrafiske.


Siden besøgte jeg flere gange et stort malecooperativ i Dar es Salam og har efterhånden hjembragt en del malerier…



Maleri og akvarel



Trine Boesen-inspiration



Efter besøg på en udstilling i Nikolaj Kirke, hvor Trine Boesen havde lavet installationen ”Hole in space” gik vi på flere årgange i gang med at studere hendes univers. Hendes måde til at få ting til at se ud som om de eksploderer ud af et sort hul – eller bliver de suget derind?


Hole in Space var en total installation – det vi arbejdede med på skolen, var at lære at skabe universer med svævende objekter… at skabe følelsen af at ting svæver i rummet – suges ind eller kastes ud. Så der blev øvet på at tegne ting i perspektiv. Først skitser, så malerier…


5. klasse lavede bl.a. et tværfagligt projekt mellem billedkunst og historie og valgte seks historiske perioder. De skulle male elementer der repræsenterede perioden, svævende ud fra et rumskabende fikspunkt . Dette blev tegnet i klassisk perspektiv i sort/hvidt (en bro, et hus el. lign) og så et sort hul, hvor tingene eksploderede ud fra - a lá Trine Boesens billeder.